Skip to main content

Du er nu lejer

Forholdet mellem dig, som lejer, og udlejer er reguleret af lejelovgivningen og af de forhold, der er aftalt i din lejekontrakt. Nedenfor kan du læse mere om, hvad det vil sige at bo til leje.

Vi håber, at du føler dig tryg i dit nye hjem.

Vi er ejendomsadministrator for ejeren af ejendommen, vi har samlet information omkring, dét at være lejer, hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakt os.

Husleje

Der skal betales leje hver måned eller hvert kvartal i perioden, du bor i lejligheden. Er du i tvivl, kan du altid se, hvad der er aftalt i din lejekontrakt.

Lejen skal betales den 1. i hver måned. Er den 1. en weekend eller en helligdag, forfalder lejen den første hverdag efter.

Husk, det er altid dit ansvar at betale lejen, også selv om du ikke modtager en opkrævning.

Betalingsservice

Vi anbefaler, at du tilmelder din betaling til Betalingsservice, så du er sikker på, at lejen bliver betalt til tiden.

Er du ikke tilmeldt PBS, modtager du et indbetalingskort med de samme specifikationer.

Det er vigtigt, at du benytter indbetalingskortet, så vi altid kan identificere din betaling.

Tilmeld Huslejen PBS

Vi anbefaler, at du tilmelder din betaling til Betalingsservice, så du er sikker på, at lejen bliver betalt til tiden.

Er du ikke tilmeldt PBS, modtager du et indbetalingskort med de samme specifikationer.

Det er vigtigt, at du benytter indbetalingskortet, så vi altid kan identificere din betaling.

Husk, det er altid dit ansvar at betale lejen, også selv om du ikke modtager en opkrævning.

Du har vedligholdelsespligt

Du har vedligeholdelsespligt 

Du har som lejer selv vedligeholdelsespligten, det betyder, at du skal sørge for udbedring af alle skader sket i lejemålet. 

Er der sket en Akut Skade eller anden skade, uanset om du er skyld i den eller det er en udefrakommende skade, har du pligt til at sikre, at skaden bliver udbedret.

Akut skade 

Læs mere

Udefrakommende Skade

Kontakt os i vores åbningstid pr. telefon eller send en mail, så kontakter vi dig for udbedringen af skaden. 

Selvforskyldt Skade

Er der sket en skade i din lejlighed, som du er skyld i pga. forkert brug eller misligholdelse, skal du selv betale for udbedringen og reparationen. 

Fx. skader på vandhaner, badekar og toiletter, der er blevet ødelagt af kalk- og rustaflejringer, eller en rude, du har slået stykker.

Det gælder, uanset hvilken vedligeholdelsesordning du har aftalt.

Kontakt os i vores åbningstid pr. telefon eller send en mail, så kontakter vi dig for udbedringen af skaden. 

Indboforsikring – kan være afgørende

Tegn en indboforsikring, det er en forsikring alle håber ikke får brug for, men er uheldet ude, er du lykkelig over, at have denne forsikring, som kan hjælpe dig videre.

Det gælder også, når du bor til leje, du har nemlig selv ansvaret for at forsikre dine ting i boligen, og som lejer er du godt dækket, hvis du har en indboforsikring. Den dækker nemlig bredt.

Først og fremmest dækker den alle de løsøre, som man kan tage med sig, når man flytter fra et sted til et andet. Det vil sige fx møbler, tøj, tv, cykel og haveredskaber. Det gælder også ting, man har lånt eller lejet af andre.

Derudover dækker en indboforsikring også, hvis der opstår en vandskade, ved tyveri og hærværk. Og ved brand i ejendommen vil man normalt være omfattet af en genhusningsgaranti.

Vi har desværre oplevet, at beboere er kommet i en rigtig kedelig situation, fordi de ikke har haft en indboforsikring.

Ikke opkrævet husleje

Hvis din betaling er tilmeldt Betalingsservice, modtager du ikke indbetalingskort for os, og derfor skal du først kontakte din bank.

Hvis banken ikke kan se årsagen til, at du ikke er blevet opkrævet leje, skal du kontakte os med det samme.

Nøgler

Du har nøglerne til lejligheden.

Vi opbevarer ikke ekstra nøgler til lejemålene. Det kan derfor være en god idé, at have et ekstra sæt nøgler liggende hos venner eller familie, der bor tæt på dig.

Mister du nøglerne – skal du selv rekvirere en låsesmed til at få lagt låsen om og få nye nøgler. Du bærer selv omkostningerne.

Smækker du dig ude, skal du selv rekvirere en låsesmed. Du bærer selv omkostningerne.

Du kan altid kontakte os eller tjekke vores FAQ, hvis du har spørgsmål.